Επιστολή: Μαθήματα στα ανώτατα εκπαιδευτικά Fast Food

Λάβαμε την παρακάτω επιστολή από την Ευγενία Σαρηγιαννίδη. και την «σηκώνουμε» στο μπλόγκ:

Επιχειρώντας να είναι μέσα στο πνεύμα των ημερών, τα ΑΕΙ της χώρας αποφάσισαν την “Ανάσταση” των “νεκρών” πανεπιστημίων και των παρ’ ολίγον απολεσθέντων εξαμήνων και εξεταστικών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Πάντειο Πανεπιστήμιο, από το οποίο, άλλωστε, έχω και προσωπική πείρα.

Με απόφαση της Συγκλήτου καθορίστηκε η “fast food” αναπλήρωση μαθημάτων, χαμένων κατά τα 3/4 τους. Για το Πάντειο, η ολοκλήρωση του χειμερινού εξαμήνου θα πραγματοποιηθεί μέσα σε 10 μέρες (11-21/04), ενώ το εαρινό εξαμηνο θα διαρκέσει 2 μήνες (23/04 – 23/06). Όσον αφορά στις εξεταστικές, εκείνη του εαρινού “εξαμήνου” θα διεξαχθεί μέσα σε 2 εβδομάδες (25/06 – 7/07) και εκείνη του χειμερινού μέσα σε 3 εβδομάδες (9 – 31/07). Το προαναφερθέν σουρεαλιστικό πρόγραμμα, που βαφτίζει εξάμηνα τα δίμηνα και αναπληρώνει μαθήματα μετά από τρεις μήνες “πνευματικής ξηρασίας”, έρχεται να προσυπογράψει και αυτό με τη σειρά του τους “ειλικρινείς και επίπονους αγώνες” των φοιτητών και των καθηγητών τους.

Η επανάσταση κόπασε, οι πορείες σταμάτησαν και οι καταλήψεις διακόπηκαν σαν μια φούσκα που έσκασε, μα ουδείς πρόσεξε το “μπαμ” μέσα στον κρότο και τη φασαρία τόσων βαρελότων. Αλήθεια, πού να βρίσκονται οι προστάτες και οι υποστηρικτές της “αληθινής Εκπαίδευσης, που ούτε εκπτώσεις υφίσταται, ούτε ξεπουλιέται”, να βγουν στον δρόμο και να βροντοφωνάξουν πως “η γνώση δεν είναι εμπόρευμα”; Μήπως εννοούσαν, και δεν το είχαμε καταλάβει, πως “η γνώση είναι ένα εμπόρευμα του οποίου πρέπει να κατέχουμε το μονοπώλιο”; Και το “πολλά υποσχόμενο φοιτητικό κίνημα” δεν θα έπρεπε να διαμαρτυρηθεί εντόνως και να μην επιτρέψει να συμβεί ο εξευτελισμός της διαδικασίας του μανθάνειν, με “γνώσεις” σε οικονομικές συσκευασίες συμπυκνωμένες σε μορφή χαπιού; Τα πτυχία, για την αξία των οποίων φοιτητές και διδάσκοντες τόσο πολύ απέδειξαν ότι κόπτονται, “χύνοντας εβδομαδιαίως το αίμα τους” στους δρόμους της Αθήνας και άλλων πόλεων, τι αντίκρισμα θα έχουν και πόσο θα καλύπτουν στην πραγματικότητα το εκπαιδευτικό και γνωστικό αντικείμενό τους; Δεν προσβάλλει μια τέτοια συγκλητική απόφαση την ευαισθησία τους σχετικά με την επιστήμη που σπουδάζουν; Δεν θα έπρεπε το “φοιτητικό κίνημα” με τις “καλές προθέσεις” και τα βαρύγδουπα συνθήματα να φέρει ως θέμα συζήτησης στις γενικές συνελεύσεις του και να στηρίξει με ανάλογη επαναστατική δράση τον πόλεμο κατά της εξαχρείωσης της Παιδείας, της Επιστήμης και της Εκπαίδευσης;

Άραγε, όλα τούτα έγιναν για να λουφάξουν καταληψίες και απεργοί ακριβώς τη στιγμή που η Παιδεία υφίσταται τη χαριστική βολή, όχι μόνο με την ευρωπαϊκή οδηγία _που υποχρεώνει τη χώρα μας να αποδεχτεί ως ισότιμα με τα δημόσια τα πτυχία των διάφορων ιδιωτικών κολεγίων (που έχουν συνάψει συμβάσεις με διάφορα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια που εμπορεύονται τις υπηρεσίες τους) _όχι μόνο δηλαδή με την ντε φάκτο “υπέρβαση” ή καταστρατήγηση του περίφημου άρθρου 16, για τη διατήρηση του οποίου κινητοποιήθηκαν για τόσους μήνες οι φοιτητές_ αλλά και με συγκλητικές αποφάσεις σαν του Παντείου και άλλων πανεπιστημίων, που έρχονται, θα έλεγε κανείς, να επιβεβαιώσουν τη νεοφιλελεύθερη οπτική “αναδιάρθωσης” των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, η οποία ακριβώς επιχειρεί να νομιμοποιηθεί επικαλούμενη την “κατάντια των δημόσιων πανεπιστημίων”; Διότι περί “κατάντιας” πρόκειται, όταν οι Σύγκλητοι των δημόσιων πανεπιστημίων, για να διευκολύνουν τη λήψη πτυχίου από τους φοιτητές τους παίρνουν τέτοιες προκλητικές αποφάσεις _ προκλητικές για τον κοινό νου, αλλά και για το ίδιο το φοιτητικό κίνημα.

Φαίνεται λοιπόν πως το πραγματικό διακύβευμα δεν είναι η “Εκπαίδευση”, αλλά η “βολή μας”, και το σλόγκαν της εποχής ίπταται των συνθημάτων του “φοιτητικού κινήματος”: “Επανάσταση, Παιδεία, Επιστήμη, Πτυχία κ.λπ. χωρίς κόστος”, αυτό βροντοφωνάζει η γενιά που καπηλεύεται κινήματα, επαναστάσεις, πολιτικές ιδεολογίες (συνήθως αριστερές), για να προσδώσει λίγο περισσότερο σασπένς στην κυνική πτυχιοποίηση και συντηρητικοποίησή της.

Ένα Σχόλιο to “Επιστολή: Μαθήματα στα ανώτατα εκπαιδευτικά Fast Food”

  1. φιλαλήθης Says:

    Κατ’αρχάς, συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία και της «σύμπηξης» της ομάδας/συλλογικότητάς σας, αλλά και του συγκεκριμένου ιστοχώρου. Τέτοιας εντιμότητας, κυρίως δε πολυ/ευρυ-μάθειας φωνές όντως ΕΛΛΕΊΠΟΥΝ στη σημερινή ακαδημαϊκή κοινότητα και κίνημα…

    Τώρα, θα ήθελα να πω τα εξής:
    τα όσα ΑΦΗΓΕΊΤΑΙ η αγαπητή (συμφοιτήτρια) Ευγενία σχετικά με την αναπλήρωσι των μαθημάτων είναι δεκτά. Όμως, τα υπόλοιπα συσχετιζόμενα με την εν λόγω παράθεσι γεγονότων είναι μάλλον όχι καλόπιστη κριτική…

    Είναι σαφέστατο(ν), ότι όταν κανείς «μάχεται», αγωνίζεται για την κατοχύρωσι μίας τόσο υποτυπώδους κατακτήσεως των προηγούμενων γενεών, ώστε να διατηρηθεί για πάντα, ή, το ελάχιστον, για κάποιο υπολογίσιμο χρονικό διάστημα, αυτό έχει ΤΊΜΗΜΑ. Ιδιαίτερα αυτό συμβαίνει, όταν αποφασίζονται καταλήψεις των πανεπιστημιακών χώρων, και προσωρινή παύσι των ενδοπανεπιστημιακών μαθησιακών και ερευνητικών διεργασιών!!! Δεν είναι ευνόητο; Προσπαθεί κανείς να «διασφαλίσει» ΓΙΑ ΌΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΠΌΜΕΝΟΥΣ, αγαπητή Ευγενία, το πανεπιστήμιο με βάσι το ιδεαλιστικό, χουμπολτιανό «ιδεότυπο»(παρά τις γνωστές δυσλειτουργίες, απορρυθμίσεις, την μερική ακαταλληλότητα του νόμου-πλαίσιο 1268/82 κ.λπ.), κάτι που σημαίνει το ΚΛΑΣΣΙΚΌ φιλελεύθερο, αστικό δηλ. πανεπιστήμιο από την έλευσι ενός άλλου, νεοφιλελεύθερου, που καθιστά την γνώσι εμπόρευμα και, συγκεκριμένα, ΑΠΡΌΣΙΤΟ, politically correct, χαμηλής ακαδημαϊκής ποιότητας. Θεωρώ,λοιπόν, ότι το να απωλέσει ο ίδιος κάποιο μέρος των μαθημάτων του σε κάποιο εξάμηνο, σε κάποιο πανεπιστήμιο βεβαιότατα δεν είναι παρά ένα μικρό «αναγκαίο κακό»… Δυστυχώς, ΑΥΤΌΜΑΤΑ, άρα αβίαστα, παραλληλίζω διανοητικά το σκεπτικό αυτής της όχι καλόπιστης κριτικής(όπως είπα) με αυτό των ΔΑΠ-ιτών. Η (κρυπτοκομματισμένη) «ρητορική»/»προβληματική» τους, καθώς θα γνωρίζεις και εσύ πολύ καλά, πάνω σε αυτόν τον άξονα εκινείτο: στον άξονα της μη-απώλειας μαθημάτων, της συνέχισης της πανεπιστημιακής ζωής με ομαλότητα, «νομιμοφροσύνη» κ.τ.λ..
    Και, έπειτα, η λύση, δεδομένων των απωλειών μαθημάτων, ποια θα ήταν, ποια θα ΜΠΟΡΟΎΣΕ και όχι ποια θα έπρεπε να είναι; Το να αναπληρωθεί κατά τον κανόνα το μέρος των μαθημάτων που χάθηκε; Αλλά, αυτό θα σήμαινε, ότι θα πήγαινε κατά ένα εξάμηνο τουλάχιστον πίσω η όλη «παιδευτική διαδικασία», αφού θα χανόταν σίγουρα το εν λόγω εξάμηνο… Και αυτό είναι κάτι που, όπως καταλαβαίνεις, πολύ δύσκολα μπορεί να ανεχθεί ο σημερινός φοιτητής και, έτσι, θα δυναμίτιζε εκ των προτέρων τον (κάθε) επόμενο αγώνα… Το δεδομένο αυτό προκύπτει από την εμπειρία και όχι λογικοθεωρητικά: στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας, μετά την απόφασι της ιδιαίτερα authoritarian ΔΑΠ(ναι, βεβαίως ήταν ρεβανσισμός) να χαθεί η εξεταστική του περασμένου Ιουνίου, η απόφαση για κατάληψι έγινε κάτι απρόσιτο στις επόμενες συνελεύσεις… Αποτέλεσμα: ΕΚΕΊ «αποπερατώθηκαν» οι καταλήψεις του Πα.Μακ., το οποίο είχε αποφασίσει τον Ιούνιο με τριπλάσιους ψήφους υπέρ την (επ’αόριστον, τελικώς) κατάληψι!! Για να αφήσουμε τις …σπαρακτικές οιμωγές και αναθεματισμούς όσων έχασαν την εξεταστική τους(μαζί με μας) στις επόμενες συνέλευσεις, οι οποίες θύμιζαν τις (…)»Ικέτιδες» του Ευριπίδη και που αμαύρωναν και νοσηροποιούσαν κάθε καλό, αγωνιστικό κλίμα σ’αυτές!!!…

    Όσο για το θέμα της αναγνώρισης των πτυχίων , νομίζω, ότι το θέμα είναι ΑΠΛΏΣ, ότι ο εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, Υβ Μποτ αποφάσισε να ΠΡΟΤΕΊΝΕΙ, να καταδικασθεί η Ελλάδα, επειδή δεν παραχωρεί ισότιμα ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΆ ΔΙΚΑΙΏΜΑΤΑ στους αποφοίτους των Κολλεγίων… Το θέμα βρίσκεται ΕΝ ΕΞΕΛΊΞΕΙ, όπως είναι ΠΡΌΔΗΛΟ στο παρακάτω δημοσίευμα.:

    Προεδρικό Διάταγμα για την αναγνώριση των ιδιωτικών Κολεγίων (ΚΕΣ) ετοιμάζει το ΥΠΕΠΘ
    02/06/2007 11:27

    Προεδρικό Διάταγμα για την αναγνώριση των ιδιωτικών Κολεγίων (ΚΕΣ) ετοιμάζει το ΥΠΕΠΘ

    Προεδρικό Διάταγμα για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδιωτικών Κολεγίων το οποίο ουσιαστικά θα τροποποιεί το Διάταγμα 165/2000 (Φ.Ε.Κ. 147/τ. Α΄/28.06.2000) του πρώην υπουργού Παιδείας Πέτρου Ευθυμίου , ετοιμάζει σύμφωνα με πληροφορίες του http://www.esos.gr η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, μετά την .εισήγηση του γενικού εισαγγελέα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου να καταδικαστεί η Ελλάδα επειδή μέχρι σήμερα το ελληνικό κράτος δεν προχώρησε στην αναγνώριση των διπλωμάτων που χορηγούν .
    Η εντολή της υπουργού Παιδείας είναι το Διάταγμα να θέτει αυστηρές προϋποθέσεις για την λειτουργία των Κολεγίων , τα οποία πλέον θα παίρνουν άδεια από τις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας και όχι από το υπουργείο Ανάπτυξης (Εμπορίου), όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
    Στο ερώτημα τι θα γίνει με τους ήδη αποφοίτους των Κολεγίων το υπουργείο δεν προτίθεται να προχωρήσει σε καμία αναγνώριση Για την οριστικοποίηση και δημοσιοποίηση του συγκεκριμένου Προεδρικού Διατάγματος το υπουργείο αναμένει και τυπικά την σχετική απόφαση του ευρωδικαστηρίου που ουσιαστικά εξομοιώνει τα πτυχία των δημοσίων ελληνικών Πανεπιστημίων με αυτά των Κολεγίων που λειτουργούν στη χώρα μας .
    Επισημαίνεται ότι στο Κολέγια φοιτούν περισσότεροι από 20.000 σπουδαστές και ο ετήσιος τζίρος ξεπερνά τα εκατό εκατομμύρια ευρώ.
    Υπενθυμίζεται ότι η υπουργός Παιδείας για το θέμα είχε δηλώσει:«Αναμένουμε την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.Δεν πρόκειται για απόφαση αναγνώρισης των πτυχίων είναι ζήτημα επαγγελματικών δικαιωμάτων που υπάγεται στην ανταγωνιστικότητα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Θα κάνουμε υπομονή θα δούμε την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και μετά θα δούμε πως θα αντιμετωπίσουμε το ζήτημα.»

    Τότε, αρχικά, είχε γραφτεί επ’αυτού στο in.gr το ακόλουθο «ρεπορτάζ»…:
    http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=795936

    Όπως καταλαβαίνει ο καθένας, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά από αυτά παρουσιάζονται ανωτέρω…

    Κλείνοντας το (μικρό) σημείωμα αυτό, και ευχαριστώντας ειλικρινά για την υπομονή σας, πρέπει να πω εμφατικά, ότι το Φοιτητικό Κίνημα είναι σαφές, πως δεν θα μπορούσε να με εκφράζει στα πολιτικά χαρακτηριστικά που έχει ή που δείχνει να έχει… Οπωσδήποτε, αναδίδει την γνωστή οσμή που έχουν τα πεπαλαιωμένα προγράμματα περί «παιδείας», τα οποία έχουν οι γνωστές κεντρώες έως(περισσότερο)αριστερές, μέχρι και ακραιφνώς αριστερές φοιτητικές παρατάξεις… ΑΛΛΆ , δεν παύει να είναι μία πολύ φέρελπις, ελπιδόφορα δηλ. έγερση της νεολαίας της χώρας μας από τον ύπνο ή , τουλάχιστον, την (γνωστή) αδράνειά της… Και η αρετή πρέπει να επαινείται, ειδάλλως μετατρέπεται σε κακία… Αυτά. Καλή συνέχεια και ας ελπίσουμε, πως θα τελεσφορήσουν οι αγώνες!! (Συγγνώμη για τυχόντα λάθη)

Σχολιάστε